Här listar vi några vanliga frågor och svar som vi får från kunderna. Klicka på frågan så får du se både frågan och svaret. Vi har delat in frågorna i två kategorier; Inloggning och tekniska frågor eller frågor om Aktieinvesttjänsten.
 
 Inloggning och tekniska frågor
1.1 Varför blir jag utloggad så fort jag kommer in på min depå?
1.2 Varför kan jag inte öppna mina kontoutdrag när jag är inloggad?
1.3 Varför kan jag inte se hela sidan?
1.4 Jag har en Mac, kan jag använda Internet-tjänsten?
1.5 Jag kan inte logga in, vad skall jag göra?
1.6 Hur gör jag när jag ska byta lösenord allra första gången?
1.7 Vilka Internet-browsers/webbläsare stöds? (systemkrav)
1.8 Kan jag byta lösenord igen?
1.9 Vad ska inställningarna vara i Internet Explorer?
1.10 Fältet lösenord fylls i automatiskt, varför?
1.11 Felkod 18817, vad betyder det?
1.12 Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
 
 
 Inloggning och tekniska frågor (frågor och svar)
1.1 Varför blir jag utloggad så fort jag kommer in på min depå?
Detta beror oftast på att din webbläsare inte accepterar cookies. Se inställningarna in din webbläsare för att ställa in hur cookies ska hanteras.
 
1.2 Varför kan jag inte öppna mina kontoutdrag när jag är inloggad?
Kontrollera först att du har installerat visningsprogrammet Acrobat Reader på datorn, gärna den senaste versionen. Den finns att ladda ner på www.adobe.se/products/acrobat .
Ibland kan det vara problem med Acrobat readers inställningar för integrering i webbläsaren, prova att avaktivera/aktivera denna funktion. Se instruktion

Om det inte fungerar kan du spara notan som en fil istället genom att högerklicka på den gula mappen under kolumnen för Spara och sedan öppna den sparade filen på din dator.
 
1.3 Varför kan jag inte se hela sidan?
Om din skärmupplösning är lägre än 800x600 bildpunkter så kan du inte se allt som visas på depåsidan. Skärmupplösningen justerar du enklast genom att högerklicka på skrivbordsytan och välja Egenskaper. Alternativt kan du gå in på bildskärmsinställningar under kontrollpanelen.
 
1.4 Jag har en Mac, kan jag använda Internet-tjänsten?
Absolut, det kan du. Vi stödjer de flesta webbläsare för både MAC och PC.
 
1.5 Jag kan inte logga in, vad skall jag göra?
Kontakta kundtjänst på telefon 08-5065 1700 eller via e-post så får du hjälp!
 
1.6 Hur gör jag när jag ska byta lösenord allra första gången?
Är du ny kund skickas det ut ett lösenord när vi får ett ifyllt avtal från dig. Ditt användarnamn är ditt personnummer utan bindestreck och sekeltal. Första gången du loggar in skall du byta lösenord, detta lösenord måste innehålla minst åtta tecken varav två måste vara siffror. Sedan gäller detta lösenord och du kan slänga lösenordet du fått via post från oss.

Användarid: Ange ditt personnummer (ååmmddxxxx) utan streck och utan 19
Gamla lösenordet: Ange det lösenord som skickats per post.
Nytt lösenord: ska vara minst 8 tecken, minst 2 siffror och inte å, ä eller ö
Bekräfta lösenord: ange exakt samma som ovan.

Tänk på att inte hålla ned skifttangenten eller att inte ha Caps Lock är intryckt när du skriver siffror.
 
1.7 Vilka Internet-browsers/webbläsare stöds? (systemkrav)
Vi stödjer de flesta webbläsare för både MAC och PC.
 
1.8 Kan jag byta lösenord igen?
Logga in på din depå och under Mina uppgifter och klicka på Lösenord.
 
1.9 Vad ska inställningarna vara i Internet Explorer?
Se instruktion
 
1.10 Fältet lösenord fylls i automatiskt, varför?
Detta beror på att du, första gången loggade in, valde att spara lösenordet i Windows (i browsern). Detta är inte en funktion i Aktieinvests system, funktionen styrs av Windows och browsern. Om du vill avaktivera funktionen så gör du det under Verktyg> Internetalternativ> Innehåll> Komplettera automatiskt. Här kan du bestämma hur personlig information ska sparas. Notera att alla dina sparade lösenord avaktiveras om du väljer att avaktivera, inte bara lösenordet till Aktieinvest. Se intruktion
 
1.11 Felkod 18817, vad betyder det?
Felkod 18817 betyder att du angivit fel användarid eller lösenord. För att undvika felet ska du vara noggrann med att inte ha knappen för stora bokstäver (shift-tangenten eller Caps Lock) intryckt. Du måste använda det senast giltiga lösenordet.
 
1.12 Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Kontakta gärna vår kundtjänst på 08-5065 1700, eller skicka ett e-post meddelande till info@aktieinvest.se så skickar vi ett nytt lösenord till dig mot en avgift (se prislista på hemsidan) som debiteras din depå.